کمپرسور سانتریفیوژ Centrifugal Compressor

کمپرسور سانتریفیوژ Centrifugal Compressor   یکی از بهترین و دقیقترین ماشینها برای فشرده سازی هوا کمپرسورهای سانتریفیوژ می باشند . کمپرسور سانتریفیوژ با جریان تخلیه شعاعی مشخص می شود. یعنی هوا به مرکز یک پروانه چرخشی با پره های شعاعی کشیده می شود و به وسیله نیروهای گریز از مرکز به سمت محور پروانه منتقل

بلاگ 17 آذر 1397

کمپرسور سانتریفیوژ Centrifugal Compressor

 

یکی از بهترین و دقیقترین ماشینها برای فشرده سازی هوا کمپرسورهای سانتریفیوژ می باشند .

کمپرسور سانتریفیوژ با جریان تخلیه شعاعی مشخص می شود.

یعنی هوا به مرکز یک پروانه چرخشی با پره های شعاعی کشیده می شود و به وسیله نیروهای گریز از مرکز به سمت محور پروانه منتقل می شود . قبل از اینکه هوا به مرکز پروانه بعدی برسد، از یک دیفیوزر و حلقه عبور می کند که در آن انرژی جنبشی به فشار تبدیل می شود . نسبت فشار در هر مرحله توسط فشار نهایی کمپرسور تعیین می شود که این نیز باعث افزایش سرعت مناسب هوا برای هر پروانه می شود.

درجه حرارت هوا در ورودی هر مرحله اهمیت تعیین کننده ای برای نیروی کمپرسور دارد، به همین دلیل خنک شدن بین مراحل ضروری است.

کمپرسورهای سانتریفیوژ با شش مرحله و فشار تا 25 بار معمول است .

پروانه می تواند یک طراحی باز یا بسته داشته باشد. باز شدن پروانه شایع ترین برنامه کاربردی هوا می باشد . این پروانه به طور معمول از آلیاژ آلومینیوم یا آلومینیوم ساخته شده از فولاد ضد زنگ ساخته شده است .

سرعت چرخش کمپرسور سانتریفیوژ در مقایسه با انواع دیگر کمپرسورها بسیار بالا است و  معمولا بین 15000 تا 100000 دور بر دقیقه است . این بدان معنی است که به جای استفاده از یاتاقانهای نورد، از یاتاقانهای تخت و ساده استفاده می شود.

یاطاقان نورد در کمپرسورهای تک مرحله ای با نسبت فشار کم استفاده می شود.

اغلب کمپرسورهای سانتریفیوژ چند مرحله ای و دارای دو پروانه نصب شده در انتهای هر شفت برای مقابله با بارهای محوری ناشی از اختلاف فشار هستند. کمترین حجم جریان هوا  در یک کمپرسور سانتریفیوژ عمدتا توسط جریان از مرحله آخر تعیین می شود.

مقدار محدود عملیاتی 160 لیتر بر ثانیه در خروجی از یک ماشین اسپلیت افقی اغلب یک قاعده کلی است . کمپرسور سانتریفیوژ باید به نحوی مناسب توسط seal ها آببندی شده تا میزان نشت در امتداد شفت که در طول کمپرسور نصب شده است اصلا وجود نداشته باشد . این seal ها معمولا از پیشرفته ترین نوع قطعات مربوط به آببندی می باشند .

چهار نوع رایج آببندی عبارتند از  labyrinth seals ,  ring seals , mechanical seals  و hydrostatic seals