الکترو موتور

علت گرم شدن الکترو موتور در کمپرسور

علت گرم شدن الکترو موتور در کمپرسور چه چیزهایی می تواند باشد ؟   گرم شدن الکترو موتور در یک کمپرسور امری بسیار متداول است . بدیهی است که الکترو موتور در کمپرسورهای برقی محرک اصلی است یعنی چنانچه به هر علتی الکترو موتور دچار نقص شود کل دستگاه کمپرسور از کار خواهد افتاد .

بلاگ 03 خرداد 1400

علت گرم شدن الکترو موتور در کمپرسور چه چیزهایی می تواند باشد ؟

 

گرم شدن الکترو موتور در یک کمپرسور امری بسیار متداول است . بدیهی است که الکترو موتور در کمپرسورهای برقی محرک اصلی است یعنی چنانچه به هر علتی الکترو موتور دچار نقص شود کل دستگاه کمپرسور از کار خواهد افتاد .

و تقریبا عموم کمپرسورها بر اساس توان الکترو موتور نام گذاری می شوند . صحت و عملکرد درست یک الکترو موتور باعث تداوم کار کمپرسور خواهد بود .

یکی از ایرادات مهم و اساسی در کمپرسورها گرم کردن بیش از حد الکترو موتور و از کار افتادن آن می باشد .

این ایرادات به طور اساسی به دو دسته الکتریکی و مکانیکی تقسیم می شوند .

ایرادات الکتریکی :‌

۱- از کار افتادن یک فاز : تقریباً نیمی از موتورها به دلیل عدم کارکرد درست فاز موتور سوخته اند .

در هنگامی که الکتروموتور ۲ فاز یا ۱ فاز کار کند این امر موجب بالا رفتن دما و سوختن سیم پیچ می شود

تغییر فاز غالباً باعث از کار افتادن یا کاهش سرعت موتور و یا وجود صدای غیر عادی در الکترو موتور می شود .

اگر بار شافت تغییر نكند ، موتور در حالت اضافه بار شدید قرار گرفته  و جریان استاتور به 2 برابر یا بیشتر از مقدار نامی می رسد. موتور در مدت کوتاهی گرم می شود یا حتی می سوزد. دلایل اصلی عدم عملکرد فاز به شرح زیر است:

 

۲- قطع برق یک فاز ناشی از خرابی تجهیزات دیگر در خط اصلی برق ، باعث می شود تا سایر تجهیزات سه فاز متصل به خط فاقد فاز باشند .

۳-  یک فاز قطع کننده مدار یا کنتاکتور به دلیل پایین بودن ولتاژ بایاس یا تماس ضعیف از بین رفته است.

۴- خراب شدن یک فاز در اثر استهلاک ، سایش و غیره روی خط ورودی الکترو موتور.

۵- شل بودن کابل بندی  یا اتصال فاز در جعبه اتصال شل باشد.

 

 

سایر علل خرابی غیر مکانیکی

افزایش دمای موتور ناشی از سایر دلایل الکتریکی و غیر مکانیکی نیز ممکن است در موارد شدید باعث خرابی موتور شود.

۱- از کار افتادن فن :‌اگر دمای محیط بالا باشد یعنی موتور فاقد فن است . یا فن خراب شده و پره ها شکسته اند و یا درپوش فن از بین رفته است. در این حالت باید سریعا  فن تعویض یا پره ها اصلاح شوند ، در غیر این صورت عملکرد طبیعی موتور را نمی توان تضمین کرد.

۲- خراب شدن بلبرینگها :‌ گاهی وقتها خراب شدن بیرینگها باعث مقاومت زیاد روتور در مقابل چرخش شده و افزایش دما را سبب می شود .

به طور خلاصه ، به منظور اتخاذ روش صحیح برای کنترل عیب موتور ، باید با ویژگی ها و علل عیب های متداول موتور آشنا شوید ، عوامل کلیدی را درک کرده و به طور منظم بازرسی و نگهداری کنید. به این ترتیب می توان انحرافات کمتری را انجام داد ، در زمان صرفه جویی کرد ، عیب ها را در اسرع وقت برطرف کرد و موتور در حالت عادی کار قرار خواهد گرفت .