علت انفجار کمپرسور

علت انفجار کمپرسور   شاید تا بحال دیده باشید که برخی از قطعات کمپرسور که اصلا برقی هم نیستند منفجر می شوند . این انفجارها گاها انقدر شدید هستند که نه تنها به تمامی قطعات آسیب می رسانند بلکه به اطراف و محیط کمپرسور خانه نیز صدمات شدیدی وارد می کنند . حتی باعث آتش

بلاگ 24 مرداد 1398

علت انفجار کمپرسور

 

شاید تا بحال دیده باشید که برخی از قطعات کمپرسور که اصلا برقی هم نیستند منفجر می شوند .

این انفجارها گاها انقدر شدید هستند که نه تنها به تمامی قطعات آسیب می رسانند بلکه به اطراف و محیط کمپرسور خانه نیز صدمات شدیدی وارد می کنند . حتی باعث آتش سوزی دستگاه نیز می شوند .

واقعا علت انفجار یک کمپرسور چیست ؟

شاید بزرگترین عامل این حادثه وجود الکتریسیته ساکن در داخل مخزن و فیلتر سپراتور باشد .

برای همین یکی از دلایلی که سازندگان کمپرسور تاکید بر استفاده از فیلتر سپراتورهای اورجینال می کنند جلوگیری از بروز آتش سوزی و انفجار است در داخل کمپرسور است .

در دستگاه هایی که فیلتر سپراتور بصورت کارتریجی در داخل مخزن جای میگیرند . پاشش روغن روی دیواره مخزن و تماس آن با سطح فیلتر سپراتور که عموما جنسی مانند نمد دارند باعث می شود تا الکترونها بر روی فیلتر جمع شوند . با گذشت زمان تجمع الکترونها باعث ایجاد اختلاف پتانسیل اکتریکی زیادی در داخل مخزن خواهد شد . این وضعیت دقیقا مشابه دو قطب باطری ماشین می باشد .

به محض اینکه بین این دو قطب اتصال کوچکی برقرار شود جریان الکتریکی به وجود خواهد آمد که باعث ایجاد جرقه می شود . هر چقدر میزان اختلاف پتانسیل به وجود آمده یا الکتریسیته ساکن زیاد باشد این جریان شدت بیشتری خواهد داشت که می تواند منجر به انفجار شود .

این انفجار باعث می شود که قطعات متصل به مخزن سپراتور مانند خود فیلتر سپراتور , مینیمم پرشر ولو ,  رادیاتور و گیجها آسیب ببیند

و در برخی اوقات با توجه به وجود بخار روغن در محیط , دمای بسیار زیاد , مواد اشتعال زا مانند فومهای داخل کابینت دستگاه و اتصال برق این انفجار باعث آتش سوزی خواهد شد .

 

بنابراین توصیه می شود :

۱- حتما از فیلترهای اورجینال استفاده شود .

۲- قطعات آبندی فیلتر حتما از جنس مرغوب و مورد تایید باشد . 

۲- توصیه می شود از روغن مرغوب و مورد تایید سازنده استفاده کنید .

۳- هنگام تعویض فیلتر سپارتور حتما از اتصال بدنه فلزی فیلتر به بدنه مخزن سپراتور مطمئن شوید .

۴- واشری که بر روی فیلتر قرار می گیرد یا باید در ساخت آن از نخهای فلزی استفاده شده باشد و یا اینکه در قسمتهای مختلف آن حتما سوزن منگنه و یا قطعاتی که دو سطح واشر را به هم متصل می کند نصب شده باشد  .

۵- اگر مخزن بر روی قطعات پلاستیکی قرار دارد حتما از اتصال بدنه آن با بدنه دستگاه و یا ارت مطمئن شوید . 

۶- بدنه کمپرسور حتما باید به چاه ارت متصل شده باشد .