3
فروش ویژه
برای مشاهده محصولات فروش ویژه میتوانید به صفحه اصلی مراجعه کنید
نیاز سنجی
در این قسمت می توانید کمپرسور و تجهیزات مناسب برای سایت خود را محاسبه کنید
استعلام قیمت
برای استعلام قیمت محصولاتی که قیمت ندارند با ما تماس بگیرید

چرا باید رطوبت هوای فشرده را جدی بگیریم ؟

چرا باید رطوبت هوای فشرده را جدی بگیریم ؟   اتمسفر هوا حاوی مقدار بسیار زیادی بخار آب است. فضا را به عنوان یک اسفنج غول پیکر کمی مرطوب در نظر بگیرید. اگر بخواهیم آن را خیلی سخت فشار دهیم آب موجود در آن جاری خواهد شد . وقتی هوا فشرده می شود درست همین

بلاگ 22 مهر 1398

چرا باید رطوبت هوای فشرده را جدی بگیریم ؟

 

اتمسفر هوا حاوی مقدار بسیار زیادی بخار آب است.

فضا را به عنوان یک اسفنج غول پیکر کمی مرطوب در نظر بگیرید. اگر بخواهیم آن را خیلی سخت فشار دهیم آب موجود در آن جاری خواهد شد .

وقتی هوا فشرده می شود درست همین اتفاق می افتد. به این معنی که با فشرده شدن هوا غلظت آب موجود در آن افزایش می یابد. که این آب می تواند باعث آسیبهای زیادی به سیستم و محصول شود .

وجود آب می تواند باعث زنگ زدگی کلیه مسیرهای عبور هوا بشود در نتیجه پس از مدتی زنگ های خشک شده همراه با هوا جدا شده و مانند گلوله به هر جسمی که سر راه باشد آسیب وارد می کند . همچنین عبور آب با فشار می تواند کم کم روغنهای لازم برای مسیر را با خود برده و مسیر را بدون روغن کند

در تولید محصولات الکترونیک ,  بهداشتی دارویی و غذایی وجود رطوبت به شدت مضر و آسیب رسان است .

بنابراین برای جلوگیری از مشکلات نیاز به خشک کردن هوا است . این اتفاق با استفاده از تجهیزاتی مانند افترکولر و درایر امکان پذیر است .

چرا و چگونه هوای فشرده را خشک می کنیم؟

اتمسفر هوا در دمای بالا حاوی بخار آب بیشتر و میزان کمتری در دمای پایین است. این امر در هنگام فشرده سازی هوا بر غلظت آب تاثیر می گذارد.

به عنوان مثال، یک کمپرسور با فشار کاری 7 بار و ظرفیت 200 لیتر بر ثانیه در دمای 20 درجه سانتیگراد با رطوبت نسبی 80 درصد، 10 لیتر در ساعت آب در خط هوای فشرده را آزاد می کند. بنابراین مشکلات و اختلالات ناشی از بارش این آب در لوله ها و تجهیزات می تواند بسیار آسیب رسان باشد. برای جلوگیری از این موضوع هوای فشرده باید خشک شود.

نقطه شبنم فشار چیست؟

اصطلاح “نقطه شبنم فشار” (PDP) برای توصیف محتوای آب در هوای فشرده استفاده می شود. و آن دمایی است که در آن بخار آب در فشار کاری فعلی به آب تبدیل می شود. مقادیر پایین PDP مقدار کمی از بخار آب را در هوای فشرده نشان می دهد.

مهم است که به یاد داشته باشید که در مقایسه با خشک کن های مختلف نقطه ی جو با PDP مقایسه نمی شود. به عنوان مثال، PDP + 2 ˚C در 7 بار برابر با -23 ˚C در فشار اتمسفر است. استفاده از یک فیلتر برای حذف رطوبت (نقطه شبنم پایین تر) کار نمی کند. این به این دلیل است که خنک شدن بیشتر منجر به ادامه بارش آب می شود.

شما می توانید نوع اصلی تجهیزات خشک کن را بر اساس نقطه شبنم انتخاب کنید.

پنج روش برای از بین بردن رطوبت از هوای فشرده وجود دارد:

  • خنک کردن
  • جداسازی
  • فشرده سازی بیش از حد
  • غشاء، جذبی membrane
  • absorption