چه مدل کمپرسوری نیاز داریم ؟

چه مدل کمپرسوری نیاز داریم ؟   شاید مهمترین و اصلی ترین سوال در هنگام انتخاب کمپرسور برای یک کارخانه یا کارگاه این باشد که : چه مدل کمپرسوری نیاز داریم ؟ در اینجا منظور از مدل ٬ مارک یا برند کمپرسور نیست بلکه نوع طراحی کمپرسور مد نظر می باشد .   برای انتخاب

بلاگ 15 مهر 1398

چه مدل کمپرسوری نیاز داریم ؟

 

شاید مهمترین و اصلی ترین سوال در هنگام انتخاب کمپرسور برای یک کارخانه یا کارگاه این باشد که : چه مدل کمپرسوری نیاز داریم ؟

در اینجا منظور از مدل ٬ مارک یا برند کمپرسور نیست بلکه نوع طراحی کمپرسور مد نظر می باشد .

 

برای انتخاب نوع مناسب کمپرسور باید جواب این سؤالات را بدانید :

  • کمپرسور برای چه عملیاتی کاربرد دارد؟
  • ظرفیت کارخانه / کارگاه چقدر است ؟
  • چه مقدار فشار کاری نیاز است ؟
  • آیا نیاز به هوای تمیز / خشک (استفاده از خشک کن و فیلتر) وجود دارد ؟
  • چند ساعت در سال کمپرسور کار می کند ؟
  • چند شیفت کاری در روز داریم ؟
  • آیا ظرفیت مصرفی دایما تغییر خواهد کرد ؟ (در صورت وجود، یک کمپرسور VSD می تواند گزینه خوبی باشد و صرفه جویی های زیادی را انجام دهد)
  • آیا برنامه ای برای گسترش خط تولید و طرح و توسعه در آینده وجود دارد؟

اجازه دهید نگاهی به محبوبترین دو گزینه موجود بیندازیم  :

کمپرسور پیستونی :

کم هزینه ترین و اقتصادی ترین کمپرسور هوا نوع رفت و برگشتی یا پیستونی است . این دستگاه یک کمپرسور بسیار ساده و در عین حال قوی است که در بسیاری از مغازه های کوچک هم  استفاده می شود.

شما اغلب می توانید کمپرسور پیستونی را در کارگاههای کوچک و پنچرگیریها و تولیدیهای کوچک پیدا کنید. نگهداری کمپرسورهای پیستونی نسبتا آسان است و همانطور که قبلا ذکر شد نیاز به حداقل سرمایه گذاری را دارند . با اینکه کمپرسورهای پیستونی مقرون به صرفه هستند ولی اشکالاتی وجود دارد که باید قبل از تصمیم گیری در نظر گرفته شود.

کمپرسورهای پیستونی فقط برای استفاده متناوب استفاده می شوند، به این معنی که کمپرسور تنها می تواند حدود 50-60٪ از چرخه کار خود را کار کند.

یعنی هر بار در طول دوره کار خود 30 تا 35 دقیقه کار می کند . این واحدها نیاز به زمانی برای خنک شدن بین چرخه کاری دارند، در غیر این صورت آنها بیش از حد گرم شده و حتی شکسته خواهند شد . همچنین مهم است بدانیم که کمپرسورهای پیستون مقدار زیادی روغن را در بدنه خود دارند که  اگر به درستی نگهداری  نشوند، می توانند ماشین هایی را که از هوای فشرده استفاده می کنند، آسیب برسانند.

در نهایت، کمپرسورهای پیستونی بسیار  پر سر و صدا هستند که می تواند کارکنانی که در نزدیکی کمپرسور کار می کنند سخت آزار دهند .

 

کمپرسور اسکرو :

اگر شما برای کارتان نیاز به تامین هوای فشرده مستمر دارید باید یک کمپرسور اسکرو را انتخاب کنید .

بر خلاف کمپرسور پیستونی، کمپرسورهای اسکرو برای عملیاتی که نیاز به سیکل کاری 100٪ دارند و برای کارکردی طولانی و مستمر ساخته شده اند.

کمپرسورهای اسکرو جایگزینی عالی برای واحدهای پیستونی هستند و بسته به نیاز و بودجه شما، قابل تهیه و تامین هستند.

یکی از قابلیتهای کمپرسور اسکرو توانایی ادغام یک درایر در خود دستگاه است، که ایده آل برای برنامه هایی است که نیاز به هوای تمیز و خشک دارند. علاوه بر این، کمپرسورهای اسکرو میتوانند مخزنی را داشته باشند که امکان ذخیره سازی هوا را دارد که همراه با درایر  میتواند بصورت یکپارچه نصب و راه اندازی شوند.

یعنی اگر فضای کار شما کوچک است و می خواهید در هزینه صرفه جویی کنید این پکیج بسیار ایده آل خواهد بود .

بسته به بودجه شما هر نوع کمپرسور اسکرویی وجود دارد . با توانهای کم و طراحی مقدماتی تا توانهای زیاد و طراحیهای مدرن که شامل VSD یا درایو نیز باشد.

شاید کمپرسورهای با VSD گرانتر باشند ولی با توجه به کاهش مصرف انرژی در دراز مدت بسیار با صرفه خواهند بود .استفاده از هوای فشرده می تواند هزینه زیادی داشته باشد، زیرا بیش از 70 درصد کل هزینه های دستگاه را هزینه برق شامل می شود،استفاده از تکنولوژی VSD می تواند به شما در دستیابی به پس انداز 35-50٪ کمک کند.